Corona Werkwijze

Mijn naam is Najoua Tahri. Ik ben werkzaam als Ambulant begeleidster bij zorggroep HD en werk met de doelgroep kinderen en jeugd. 

Als begeleider bied ik ondersteuning bij het werken aan doelen en monitor ik de ontwikkeling van mijn cliënten. Daarnaast werk ik systeemgericht met ouders, ik bied hen hulp wanneer ouders problemen ondervinden bij de opvoeding of ontwikkeling van het kind.

Corona?!  Veel vragen en weinig antwoorden.  Veel mensen durven niet met elkaar in contact te komen. Dit zorgt ervoor, dat veel cliënten in een sociaal isolement terecht komen. We hebben wel allemaal iets met elkaar gemeen!  Wij moeten ons  allemaal houden aan deze richtlijnen. We kunnen hier samen over in gesprek gaan. 
Het besluit werd genomen dat de scholen gingen sluiten en de richtlijnen zijn dat we anderhalve meter afstand moeten nemen. Er wordt verzocht om zoveel mogelijk vanuit thuis te werken. Voor ons als ambulant begeleiders een ontzettende uitdaging. We missen de observaties die we opdoen bij het aflezen van gezichtsuitdrukkingen, waar we veel informatie uit halen.

Contact houden op afstand

Je wilt natuurlijk ongeacht deze corona tijden, zoveel mogelijk in contact blijven en ook verder blijven werken aan de ontwikkeling en de doelen die er liggen. Ik heb in eerste instantie de eerste week vooral geïnvesteerd in het stuk informatie geven. Ik merkte dat ouders en kinderen veel vragen hadden. En ook de behoefte hadden, om hier over te ventileren. Verder heb ik uitleg gegeven over onze voorlopige werkwijze. De doelen blijven zoals ze zijn! Begeleiding zal in plaats van fysiek, via videobellen plaatsvinden. 

Het was voor beide partijen even zoeken, maar uiteindelijk met een beetje creativiteit is het gelukt. We zetten de afgesproken activiteiten met de cliënten gewoon voort!
Zo hebben we onze kookactiviteiten laten doorgaan. Je kookt samen, maar dan van afstand. Zowel begeleiding als cliënt hebben de camera aan. Poducten zijn in huis gehaald door zowel begeleider als cliënt en het koken via videobellen kan beginnen. Helaas kunnen wel elkaars gerechten niet proeven, maar het resultaat kunnen we elkaar zeker laten zien.  

Structuur en regelmaat

Structuur valt weg en cliënten zijn zoekende.  Ouders die heel erg op de proef worden gesteld. Er wordt van ouders veel gevraagd om hun kinderen te ondersteunen bij school werk. Veel ouders worden hier overvraagd. Veel vrije tijd, waardoor er vaak verveling ontstaat. Dit zorgt vaak voor veel spanning in huis. 

Het was snel zichtbaar dat er voor een aantal gezinnen behoefte was aan structuur en duidelijkheid door middel van een schema. 

Samen stem ik af met ouders en kinderen hoe we deze structuur weer terug kunnen brengen. Het doel van dit tijdelijke schema is: houvast en duidelijkheid bieden. Merkbaar geeft dit bij de cliënten, maar ook bij ouders een stuk rust. 

Om de verbinding met de kinderen te houden is er daarnaast een Instagramaccount aangemaakt waar begeleiders 3 keer in de week live gaan om op die manier in contact te zijn en activiteiten aan te bieden. Samen moppen tappen, een leuke challenge en zelfs koken vinden plaats via Instagram live! Het geeft de kinderen daarnaast de gelegenheid om met elkaar te kletsen in de chat. 
Als begeleider heb ik regelmatig contact met scholen, dit zorgt voor en totaalbeeld en verdere informatie die ik nodig heb om de ontwikkeling van de client goed te volgen. Het contact met de scholen blijft ook tijdens deze Corona gewoon lopen. Samen met scholen kan er creatief gedacht worden aan vrijteijds besteding. 

Beweging op afstand

Ik begeleid ook cliënten die  als doel een stuk beweging nodig hebben. Er komen veel vragen binnen zoals " hoe gaan we nu samen bewegen als we elkaar niet fysiek kunnen zien"?!

Gelukkig hebben we tegenwoordig  vanuit thuis veel  bewegingsmogelijkheden. Sociaal media die heeft hier een aantal home video's die cliënten goed kunnen gebruiken. Maar als dit samen wordt uitgevoerd, werkt het natuurlijk motiverend!  Samen de oefeningen uitvoeren, maar dan via video bellen! En wat dan nog leuker is, gewoon lekker het hele gezin mee laten doen!!

Om dit proces goed te kunnen volgen, plannen we gewoon meerdere keren een video moment in. 

Blijven stimuleren en motiveren en voornamelijk regelmatig contact houden. 

Zoek je talenten 

Ieder heeft een talent waar hij of zij in uitblinkt. Samen met mijn cliënten ga ik op zoek naar andere talenten. Soms verborgen talenten waarvan we vaak niet weten dat we ze hebben. Zo zijn er veel talenten naar voren gekomen. Clienten die hun creatieve kant laten zien, door veel te tekenen. Clienten die erachter zijn gekomen dat tuinieren toch wel leuk kan zijn. 

Tijdens het video bellen, worden de nieuwe talenten ook gedeeld. Er wordt piano gespeeld, er worden tekeningen gedeeld. 

Het was mooi om te zien, dat er veel creativiteit naar boven kwam. 

Blijven lachen

Merkbaar werd er weinig gelachen, het voelde  voor velen als een sombere onzekere tijd. Op school zijn er vaak momenten dat je even moet lachen. De juf vertelt bijvoorbeeld  een leuke mop of onderweg naar huis maak je iets leuks mee. Dit valt nu even weg. 

We mogen het lachen dus zeker niet vergeten! Ik noemde het een moppen kwartiertje, sommige noemde het,  het gekke kwartiertje. Ieder laatste kwartiertje ter afsluiting van het bel of video moment, werden er moppen verteld. 

Dit bracht voor vele vreugde maar ook positiviteit terug. 

Geplande afspraken met andere betrokken

Een afspraak bij de dieetist, wat nu?! Gelukkig hebben zij ook een mobiel en kunnen de afspraken gewoon doorgaan. 

Gamen tijdens de Corona tijden

Meningen verschillen over gamegebruik. Ouders geven aan dat er veel op de Playstation wordt gespeeld en vragen hier advies over. Ouders twijfelen of ze er goed aan doen, om het kind zoveel te laten gamen. Gamen heeft natuurlijk ook een andere kant. Het ontladen van spanning maar ook het in contact zijn met sociale contacten online.

Kinderen en jeugdigen die missen natuurlijk veel vriendjes en hebben de kans om op deze manier met elkaar in contact te blijven. 

Doelen niet vergeten tijdens de Corona.

Doelen kregen meer uitdaging. Cliënten krijgen nu de gelegenheid om te ervaren hoe het is om begeleiding alleen van afstand te zien en te spreken. 

Bepaalde doelen die niet meteen voorrang hadden werden nu ingezet. Bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid werd hier zeer mee op de proef gesteld. 

Dit werden de hoofdoelen. 

Probeer iedere dag meer uit jezelf te halen! 

Één ding is zeker we zullen deze tijden nooit meer vergeten!!! 
 

Onze erkenningen en certificaten
© 2017 HDJS.nl. All Rights Reserved.Sitemap